Uvær og flytrafikk

Er det en bransje som virkelig er avhengig av værforholdene, så er det uten tvil luftfarten. Vi hører ofte om problemer med fly avviklingen på grunn av værforholdene, selv om bedre utstyr og ny teknologi har gjort flyene bedre rustet til å møte disse utfordringene. Type problemer knyttet til de forskjellige værfenomener, varierer fra flytype til flytype – og ikke minst lokale forhold. Det er ikke sjeldent at man får høre om fly som innstilles, eller fly som har fått problemer på grunn av uvær. Ja selv med dagens moderne teknologi, så må vi bare innse at vi ikke alltid kan hanskes med naturkreftene. Jeg tenkte vi nå skulle se på et tilfeldig utvalg av episoder/hendelser, hvor fly har fått problemer i vær av ymse slag.

Uvær og storm langs kysten

Dette er ikke noe som sjelden skjer i Norge, med den lange og ikke minst værharde kystlinjen vi har her til lands. Fra Vestlandet i sør, til Nord-Norge i nord – blir været ofte en utfordring for å avvikle flytrafikken som planlagt. Det er i stor grad kraftig vind som skaper problemer, og ikke minst er kortbanenettet hardt rammet.

Vinteren 2019 Nord-Norge

I midten av februar i år ble Helgelandskysten og Lofoten rammet av kraftig storm og uvær, dette medførte flere kanselleringer hos flere av flyselskapene. Det var Bodø lufthavn som ble hardest rammet denne gangen, og både avganger og ankomster ble kansellert. Det var destinasjoner som Oslo, Svolvær og Røst, som Avinor meldte at man ikke kunne fly til eller fra når uværet herjet som verst. Dette er ikke noen enestående hendelse, men som sagt en tilfeldig valgt hendelse hvor været stopper flytrafikken.

Desember 2013 Sør-Norge

Desember 2013 Sør-Norge

Vi forflytter oss til den sørlige delen av landet vårt, for det er slett ikke bare kysten vår som rammes av vær som lammer flytrafikken vår. I desember 2013 var været ganske så ekstremt på Østlandet, noe som satte vår hovedflyplass ut av spill med et stort antall kansellerte flyvninger. Men det var ikke bare Oslo Lufthavn som ble rammet, men alle de store flyplassene i den sørlige landsdelen. Det gikk ikke ut noe ekstremværvarsel, men det ble heftig nok uansett. Det var vinden som skapte de store problemene, og det ble meldt om vind med en hastighet på opp til 35 meter per sekund. Det å lande et fly i sterk vind, er både problematisk og til tider risikabelt.

Nordmann omkom i thailandsk flyulykke

Vi har nå snakket om hvor risikabelt det kan være å lande et fly i sterk vind, historien som nå kommer er et bevis på hvor galt det faktisk kan gå. Vi skal tilbake til 1998 og til Asia og Thailand, hvor et fly fra Bangkok til Surat Thani styrtet da det forsøkte å lande i stormvind sør i Thailand. Ombord i flyet var det en 38 år gammel nordmann, som mistet livet i ulykken. Flyet var fra Thai Air og kapteinen hadde gjort tre forsøk på å lande maskinen i den krevende vinden. Nesten 100 mennesker omkom i ulykken, og cirka 50 mennesker berget livet.